top of page

NARODZINY KATEDRY

W XII Paryż bardzo siÄ™ rozrastaÅ‚ i zyskiwaÅ‚ na znaczeniu. Symbolem prosperity i pobożnoÅ›ci miasta staÅ‚a siÄ™ budowa olbrzymiej katedry. Wznosi siÄ™ ona na wyspie Île de la Cité, poÅ‚ożonej na Sekwanie w sercu Paryża.

​

Budowa katedry rozpoczęła siÄ™ z inicjatywy jednego czÅ‚owieka, biskupa Paryża Maurice’a de Sully. Zainspirowany bazylikÄ… w Saint-Denis pragnÄ…Å‚ wznieść koÅ›cióÅ‚ wiÄ™kszy i piÄ™kniejszy od wszystkich dotychczasowych. Aby zbudować duży budynek, konieczne jest posiadanie dużej przestrzeni pod jego fundamenty oraz terenu do obróbki i przechowywania materiaÅ‚ów. Dlatego Maurice de Sully postanowiÅ‚ zburzyć katedrÄ™ Saint-Etienne oraz chór koÅ›cioÅ‚a Notre Dame (pozostawiajÄ…c nawÄ™ w celu odprawiania Mszy). Budowa Notre Dame rozpoczęła siÄ™ od wmurowania kamienia wÄ™gielnego w 1163 roku w obecnoÅ›ci papieża Aleksandra III. Konsekracja nowej katedry miaÅ‚a miejsce w 1182 roku, podczas pierwszej mszy Å›wiÄ™tej. OdprawiÅ‚ jÄ… biskup de Sully (lub przez legata Stolicy Apostolskiej Henri de Château-Marçay) w prezbiterium, które zamkniÄ™to od frontu tymczasowÄ… Å›cianÄ….

​

Budowa Notre Dame trwaÅ‚a niemal dwieÅ›cie i prowadzona byÅ‚a przez kilka pokoleÅ„ architektów. Każdy z nich wprowadzaÅ‚ wÅ‚asne innowacje, które przeszÅ‚y do kanonu architektury gotyckiej. Do najbardziej istotnych należaÅ‚a konstrukcja zewnÄ™trznych Å‚uków przyporowych oraz stworzenie systemu odprowadzania wody, który zabezpieczaÅ‚ mury przed nasiÄ…kaniem. KatedrÄ™ ukoÅ„czono w 1345 roku.

NAJWAŻNIEJSZE PREMIANY

W XVIII wieku nastÄ…piÅ‚y najważniejsze przemiany katedry. Chór zostaÅ‚ caÅ‚kowicie odnowiony i udekorowany w ówczesnym stylu barokowym. W 1756 roku kanonicy uznali budynek za zbyt ciemny. PostanawiajÄ… wiÄ™c pobielić Å›ciany i proszÄ… o zdemontowanie Å›redniowiecznych witraży, aby zastÄ…pić je biaÅ‚ym szkÅ‚em. Na szczęście zachowujÄ… rozety.

ZMIERZCH KATEDRY - REWOLUCJA

Aż do rewolucji francuskiej katedra byÅ‚a wÅ‚asnoÅ›ciÄ… archidiecezji paryskiej. Jednak 2 listopada 1789 r. zostaÅ‚a udostÄ™pniona narodowi wraz z caÅ‚ym majÄ…tkiem duchowieÅ„stwa. Od tego czasu wÅ‚aÅ›cicielem budynku jest paÅ„stwo francuskie. W 1793 r. W Paryżu zakazano kultu katolickiego. Katedra zostaje splÄ…drowana i zniszczona. Rozbito m.in. galeriÄ™ starotestamentowych królów Izraela zdobiÄ…cÄ… fasadÄ™, gdyż panowaÅ‚o przekonanie, iż sÄ… to przedstawienia wÅ‚adców Francji kojarzonych z uciskiem. RewolucjoniÅ›ci ustanawiajÄ… „kult rozumu” wokóÅ‚ haseÅ‚ wolnoÅ›ci i równoÅ›ci. Wiele budynków zostaÅ‚o przeksztaÅ‚conych w „ÅšwiÄ…tyniÄ™ rozumu”, w tym Notre-Dame. W tym okresie katedra sÅ‚użyÅ‚a jako magazyn "win Republiki". W 1801 roku konkordat przywróciÅ‚ katolicki kult w koÅ›cioÅ‚ach, a katedra wróciÅ‚a do diecezji. Jednak rewolucyjne zniszczenia zagrażaÅ‚y katedrze, której stan groziÅ‚ zawaleniem.

​

Dalszych zniszczeń dokonali uczestnicy rewolucji 1830 r. W czasie zamieszek zniszczyli witraże i uszkodzili katedrę, podpalając sąsiednie arcybiskupstwo. Paryskie władze rozważają całkowite zburzenie Notre-Dame.

KSIĄŻKA RATUJE KATEDRĘ

W  1831 r. Victor Hugo opublikowaÅ‚ powieść Katedra NajÅ›wiÄ™tszej Marii Panny w Paryżu, w Polsce znanÄ… również pod tytuÅ‚em Dzwonnik z Notre-Dame. Książka byÅ‚a tak wielkim sukcesem, iż wywoÅ‚aÅ‚a narodowÄ… mobilizacjÄ™ na rzecz jej ochrony.

ODRODZENIE

W 1842 roku Minister SprawiedliwoÅ›ci podjÄ…Å‚ decyzjÄ™ o przeprowadzeniu dużego projektu renowacji katedry. Dwa lata później, w wyniku konkursu, Eugène Viollet-le-Duc i Jean-Baptiste Lassus zostali wybrani do wykonania pracy. TrwajÄ…cÄ… dwie dekady renowacjÄ™ rozpoczÄ™to w 1843 roku. Po Å›mierci Lassusa Viollet-le-Duc samodzielnie nadzorowaÅ‚ wszelkie prace podejmowane w katedrze. Renowacja objęła przede wszystkim wymianÄ™ uszkodzonych bloków, renowacja portali i odtworzenie galerii królów, przywrócenie poÅ‚udniowej rozety, odtworzenie wysokich okien z witrażami w Å›redniowiecznym stylu, reorganizacja chóru zgodnie z życzeniem Ludwika XIII oraz stworzenie stu posÄ…gów inspirowanych katedrami Amiens, Chartres czy Reims. WprowadziÅ‚ on również pewne innowacje oparte na gÅ‚Ä™bokiej wiedzy w zakresie architektury Å›redniowiecza. Bardzo subiektywna interpretacja sztuki Å›redniowiecznej Violleta-le-Duca oraz stworzenie wielkiej iglicy i ustawienie chimer byÅ‚y przedmiotem ostrej krytyki, jednak jego wytrwaÅ‚ość przywróciÅ‚a Å›redniowiecznej architekturze rozgÅ‚os.

​

W XX wieku podjęto kolejne prace rekonstrukcyjne. Jacques Le Chevallier odtworzył dwanaście wysokich okien i dwanaście rozet ozdobionych kolorowymi witrażami, zastępującymi białe szkło z XVIII wieku.

POŻAR

Dach oraz wzniesiona przez Violleta-le-Duca sygnaturka zawaliÅ‚y siÄ™ w wyniku pożaru, który wybuchÅ‚ 15 kwietnia 2019. Obecnie trwajÄ… prace przygotowawcze do rekonstrukcji majÄ…cej przywrócić katedrÄ™ do stanu z przed pożaru.

DSC04222 — kopia (2).JPG
bottom of page